Kombinácia minimalistického scénického riešenia a vydarených speváckych výkonov študentiek Katedry spevu VŠMU v reprezentačnej sále historickej budovy Hlavnej pošty v Bratislave boli príjemným prekvapením pre všetkých, ktorí v stredu 9. apríla 2025 navštívili predstavenie Kontrasty alebo Listy maestrom, Fragmenty 2025. Účasť divákov bola hojná.
Študentky ako hostesky v modro–oranžových kostýmoch Slovenskej pošty uvádzali divákov do sály a ponúkali im bulletin predstavenia. Dramaturgia príjemne prekvapila týmito uniformami hostiteľskej inštitúcie.
Predstavenie režijne, dramaturgicky, kostýmovo a scénicko-výtvarne pripravil Tomáš Surý. On bol aj tvorcom bulletinu predstavenia. Obsahoval „listy maestrom“, ktoré akoby boli písané účinkujúcimi a adresované hudobným skladateľom – velikánom hudby.
Každý krátky list či správa obsahuje škálu pocitov interpretky – úctu, rešpekt, obdiv, emócie, chválu harmónie a melodiky, virtuozity, fascináciu postavou diela. Pre každého maestra a každé dielo je iný obsah aj štylizácia listu, ktoré priamo vychádzajú z charakterov jednotlivých operných postáv či z charakteru jednotlivých árií. Príjemné, poučné a briskné čítanie.
Predstavenie sa začalo vstupom ôsmich študentiek spevu oblečených v dlhých spoločenských šatách. Prechádzali stredom sály smerom k pódiu, z oboch strán sprevádzané pohľadmi divákov. Ako jediné rekvizity im slúžili subtílne thonetky. A postačovali, pretože novobarokový interiér sály dotvoril atmosféru pre koncert operných árií starých majstrov.
Účinkujúce – študentky katedry spevu HTF VŠMU – Viktória Barošová, Barbora Šuňavská, Klára Šmátralová, Anna Hitríková, Diana Chválová, Tatiana Lesáková, Tetiana Semeniuk, Tiffani Lavríková koncertne odprezentovali árie z diel G. Pucciniho: Manon Lecaut, W. A. Mozarta: Le nozze di Figaro, Cosi fan tutte, G. B. Pergolesiho: La serva padrona, G. H. Handela: Alexander´s Feast, G. Rossiniho: L´invito.
Spevácky prejav študentiek bol na veľmi dobrej úrovni, zaujal aj ich herecký výraz a krátke spoločné tanečné pasáže. Uzavreté vystúpenia jednotlivých interpretiek mali jeden spájajúci prvok – legendárne Thonetove stoličky, ktoré speváčky ladne umiestnili raz v kruhu, inokedy asymetricky na „javisku“, čím divákom ponúkli lákavé mizanscény.
Toto predstavenie hudobne naštudoval a dirigoval Jozef Kundlák, klavírny sprievod mala Barbora Gajdošová Tolarová, spolupracovala Oksana Zvineková. Choreograficky a pohybovo sa na inscenácii podieľala Elena Zahoráková.
Režisér Tomáš Surý predstavenie doplnil ešte o krátke vystúpenie študentov Katedry strunových, dychových a bicích nástrojov – Róberta Baloga, Ivety Hanzalovej, Marii Luščik a Daniela Radiča. Ich Kvarteto Crisantemi od G. Pucciniho znelo príjemne a erudovane. Meditácia z opery J. Masseneta Thaȉs v podaní Róberta Baloga bola jedinečnou bodkou za predstavením. Účinkujúce študentky a študenti priniesli publiku skvelý umelecký zážitok. Aplauz bol dlhotrvajúci.
Písané z premiéry 9. 4. 2025
Námet, scenár a réžia: Tomáš Surý
Dirigent: Jozef Kundlák
Klavírna spolupráca: Barbora Gajdošová Tolarová
Choreografia a pohybová spolupráca: Elena Zahoráková
Hudobné naštudovanie: Jozef Kundlák, Barbora Gajdošová Tolarová, Oksana Zvineková
Dramaturgia a bulletin: Tomáš Surý
Premiéra: 9. 4. 2025, reprezentačná sála v budove Hlavnej pošty v Bratislave
Účinkovali: Viktória Barošová, Barbora Šuňavská, Klára Šmátralová, Anna Hitríková, Diana Chválová, Tatiana Lesáková, Tetiana Semeniuk, Tiffani Lavríková, Daniel Radič, Róbert Balog, Iveta Hanzalová, Mariia Luschyk.